Slik får du mer ut av markedsføringen
Denne artikkelen inneholder:
Tre strategiske grep for effektiv markedsføring
Kalender for innholdsproduksjon
Lag en kalender for innholdsproduksjon tilpasset hva kundene har behov for gjennom året (årshjulet).Forstå hva kunden er opptatt av
Kartlegg hva kundene dine er opptatt av og produser innhold basert på dine funn fra søkeordsanalyser.Inngå partnerskap med lokale aktører
Samarbeid med relevante partnere. Slik blir flere oppmerksom på deg, og du kan bidra med å forenkle kundens hverdag.
Organisk søk og sosiale medier
Julia forteller at innholdsmarkedsføring bør planlegges for ulike kanaler som egen nettside, Facebook eller Instagram.
Uavhengig av kanal er muligheten for engasjement og kommunikasjon med kundene viktig. Dagens spesielle situasjon gjør det også viktig å oppdatere åpningstider slik at kundene vet når du tilgjengelig.
Ha en plan for innholdsproduksjonen og hvilke kanaler som skal brukes. Det handler ikke bare om å selge, men om å bygge tillit og skape innhold som har verdi for kundene, sier hun.
For å skape innhold som er relevant og nyttig for kunder og partnere anbefaler Paulsen grundige søkeordsanalyser før man begynner innholdsproduksjonen.
– Google Trends og Quora er fine verktøy for å kartlegge hvilke spørsmål kundene dine lurer på.
Om du velger å bruke penger på bannerannonsering er det viktig å ha et tydelig «call to action». Mange bruker penger på annonsering uten å vite nøyaktig hva de ønsker å oppnå. Det handler om å gjøre det så enkelt som mulig å kjøpe produktet ditt.
Strategisk partnerskap
Ingen virksomheter lever isolert fra andre.
Se for deg en lokal blomsterbutikk. Slike virksomheter kan ikke konkurrere direkte med store nasjonale aktører, men bør heller å inngå partnerskap med bakeriet, kirken eller andre lokale virksomheter. Dermed kan kunder bestille kake til festen sammen med blomstene. Det er enklere å komme i kontakt med nye kunder gjennom andre virksomheter. Relevante partnere gjør at du kan konkurrere med de store aktørene, sier hun.
Kundereisen og GDPR
Nettsider skal være enkle å bruke og lett å finne, og god planlegging er en forutsetning for å lykkes med brukeropplevelsen og kundereisen.
– Om du ønsker å bygge en nettbutikk må du være sikker på at kundene finner den, noe som krever at du kan det grunnleggende innen søkemotoroptimalisering. Det finnes mengder av godt og gratis innhold som hjelper deg med gode SEO-tiltak. Først og fremst må siden optimaliseres for organiske søk fra Google. For det andre må siden være enkel å bruke, sier hun.
Hun peker på at personvern og GDPR blir stadig viktigere for å bygge tillit blant kundene.
– Les deg opp på GDPR og sørg for at du er innenfor lovverket. Det er helt nødvendig å ta GDPR på alvor, sier hun.
Remarketing og optimalisering
Paulsen forteller at markedsbudsjettet kan brukes mer effektivt om man retter seg mot segmenter som ligner på dine kunder.
Dersom du har innhentet samtykke, bruker tracking pixel og Google Analytics kan du enkelt sette opp en Facebook-kampanje som retter seg mot personer som ligner på kundene dine. Du kan også enkelt analysere hvordan kundene bruker nettsiden din. Da kan du identifisere hvor kundene faller av i kundereisen og utforske hvordan du kan gjøre denne siden bedre. Jeg anbefaler å teste ulike knapper, farger eller tekst for å se hvilke sider som fungerer best.
Mange glemmer at det er like viktig å ta vare på eksisterende. Det er ganske normalt at de gode tilbudene kun gjelder nye kunder. Kundene som har vært trofaste lenge må ofte betale full pris. Jeg anbefaler derfor å rette kampanjer og tilbud mot kundene som allerede har handlet hos deg. Da skaper du lojale kunder og øker «Customer Lifetime Value».
Til syvende og sist handler det om å skape en god opplevelse for kunden, noe som resulterer i mer salg for deg. Om du forstår kundene dine kan du lykkes uten et stort markedsbudsjett.